Régóta szeretnél saját webshopot indítani, de nem tudod, milyen lépések szükségesek ahhoz, hogy jogilag minden rendben legyen? Most a leghasznosabb információkat mutatjuk meg neked a témával kapcsolatban!

 

A teljes vásárlási folyamatot lefedő általános szerződési feltételek (ÁSZF) az egyik legfontosabb eleme új webáruházadnak.  Mivel a weboldaladon történt vásárlás gyakorlatilag egy online szerződéskötést jelent, ezért kellőképpen kidolgozottá, kattinthatóvá és egyszerűen megismerhetővé kell tenned az ÁSZF-ed, amiből – többek közt – kiderülnek a fizetési és szállítási módok, de a jótállási, elállási, illetve panaszkezelési lehetőségek is.

 

A vásárlóidnak a végleges döntés meghozatala előtt kötelező checkboxokban kell jelölniük, hogy az ÁSZF mellett az adatvédelmi tájékoztató tartalmát is megismerték és elfogadják. E tájékoztatónak is meg kell felelnie az EU általános adatvédelmi rendeletének (GDPR), valamint a magyar Infotörvénynek. FONTOS: az adatvédelmi tájékoztatóban mindenképpen fel kell tüntetned, hogy a felhasználó melyik adatait, milyen céllal és meddig kezeled!

 

Egy jó webshop – a fentieken túl – impresszummal is rendelkezik: a részletes bemutatkozás növeli leendő vevőid bizalmát, és így szívesebben vásárolnak nálad. E menüpontban a vállalkozásoddal kapcsolatos minden fontos adatot (név, adószám, székhely, telephely és elektronikus elérhetőség) fel kell tüntetned a lehető legkönnyebben megtalálható és befogadható formában.

 

A webáruházad oldalára még fel kell kerülnie egy sütikezelési tájékoztatónak is, amit egy lehetőleg görgetésmentes sütiválasztónak szükséges megelőznie. Ebben legalább 3 kategóriában legyenek felsorolva a sütik: a honlap működéséhez feltétlenül szükségesek, az analitikához/elemzéshez használatosak és a marketinges sütik, amelyekkel testre szabott ajánlatokat tudunk adni a webáruházunkba látogatóknak.

 

Nem mehetünk el szó nélkül a hírlevélfeliratkozás mellett sem, ahol ugyancsak meg kell felelni az európai uniós és a magyar jogszabályoknak. Ezért érdemes mindenféle hozzájárulást külön feltüntetni: csatornánként szeparáltan push üzenetekhez, ajánlatokhoz és e-mailes megkeresési lehetőségekhez külön-külön.

 

A tisztességes piaci magatartás elsődleges jelentőségű webáruházunkban is, ezért különböző, általános szabályokat kell követni, a tájékoztatás legyen teljeskörű és pontos. Például árközlés esetén a valós vételárat tüntessük fel, valamint a kínálatunkban lévő termékről/szolgáltatásról kizárólag valós információkat osszunk meg.

Ugyanakkor kerülni kell az olyan feketelistás magatartásokat, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat, mint például a hamis fogyasztói értékelések és vélemények, a tudományosan nem bizonyított kutatások alkalmazása, de a ferdítések és valótlanságok megfogalmazásai is.

 

Itt ki kell térnünk az ún. sötét mintázatokra is, az olyan manipulatív és tisztességtelen eszközökre, amelyek vásárlás vagy éppen nagyobb költés felé terelik a webshopra látogatókat.

De a tudattalan torzítások elkerülésére is figyelned kell. Például nem hangsúlyozhatod a felhasználóknak, hogy az adott terméket már sokan megvették, vagy nagyon kevés van belőle. Viszont túlságosan felül sem pozicionálhatod, ami arra engedne következtetni, hogy aki nem veszik meg az árucikket, az kimarad valamilyen szenzációs dologból. Ha visszatérő, hűséges vásárlókra akarsz szert tenni, nagyon fontos, hogy a webshopodban fellelhető információk mindig pontosak legyenek és megfeleljenek a valóságnak.